Har du koll på din egen Time management?

När vardagen springer på igen kanske de allra flesta känner igen sig i en kalender som snabbt fylls upp? Vi vill säga att Time Management blir en nyckel – men kan vara klurigt att få till!

Först och främst – Vad är Time Management?
Time Management är att få kontrollen på sin arbetstid och att agera på ett så smart sätt som möjligt. Det handlar om att agera på ett sätt som skapar kontroll och frigör mer tid, utan att jobba hårdare.

Under 2022 hade vi förmånen att hålla i workshop/utbildningar i Time Management för kompetensförsörjningsenheten på Gävle kommun.

Några tips som lyftes:

💡Låt inte din mailinkorg styra din dag! Det är så lätt att öppna mailinkorgen direkt på morgonen och så blir den dagens ”to do list” – försök istället att utgå från en bestämd priolista med fokus på vad är viktigast här och nu.

💡 Planera utifrån din egen effektivitet! Vi alla är ju olika – du kanske är morgontrött? Har matkoma efter lunchen? Är kvällsmänniska? Utifrån hur din vardag och dina arbetsuppgifter ser ut – planera dina arbetsuppgifter med utgångspunkt när du är som mest effektiv!

💡Identifiera och ta bort ”tidstjuvar”! En ”tidstjuv” kan vara något eller någon som ger ett avbrott och distraherar dig i ditt arbete. Det kan t.ex vara olika notiser, din mailinkorg, du själv som skjuter på arbetsuppgifter av olika anledningar etc. Forskning visar att det kan ta upp mot 20 minuter att hitta fokus igen efter att blivit avbruten. Att avskärma dig i viss grad från det som distraherar dig kan alltså vara ett sätt att bli mer effektiv!

💡”Eat that ugly frog” – Arbetsuppgifter som känns lite jobbig / surdegar har vi en tendens att skjuta framför oss vilket kan kosta oss energi. Riv av plåstret och testa att göra den uppgift du tycker är mest jobbig allra först på dagen för att spara din energi.

💡Sätt ”fiktiva” deadlines! ”Parkinsons Law” menar att en uppgift växer med den tid du har till en uppgift dvs. har du två veckor till en arbetsuppgift så tar den två veckor. Har du en timme till en arbetsuppgift så tar den en timme. Sätt fiktiva deadlines i den mån det går för att avgränsa dina arbetsuppgifter.

💡Integrera återhämtning i vardagen. Att vänta med återhämtningen till semestern blir inte effektivt i längden. Testa att schemalägga återhämtning och tid för reflektion, ta mikropauser, byt arbetsmiljö och fika med kollegor!

.. och så mycket mer t.ex ”pomodoro-metoden”, planera utifrån målfokus, ABCD-uppgifter, digitala verktyg för att planera och prioritera etc.

Frågor att ställa sig själv eller att reflektera kring tillsammans med sina medarbetare kan vara:

Hur jobbar jag med min egen Time Management? Hur gör jag för att prioritera och strukturera min vardag?

Klurigt? Vi hjälper er!

Dela inlägget på Linkedin

Rekommenderade inlägg