Mår din medarbetare dåligt?

När din medarbetare inte mår bra behöver du som chef och arbetsgivare agera. Så tidigt som möjligt. 

Som arbetsgivare har du ett rehabiliteringsansvar och du är ansvarig för de anställdas arbetslivsinriktade rehabilitering. Rehabiliteringen syftar till att din medarbetare ska behålla eller återfå full arbetsförmåga. Arbetsgivaren har alltså ett stort ansvar, men din medarbetare har också ett ansvar – att aktivt medverka i rehabiliteringen.

För en chef och arbetsgivare är det ofta många delar som blir tuffa att parera när en medarbetare mår dåligt eller blir sjuk. Samtidigt är verksamheten i full gång.

Lagar/regler – Vad krävs? Dokumentation och uppföljning? Rehabplan och rehabsamtal? Medarbetarens ansvar? Försäkringskassa och sjukvård?

Våra tips är:

  • Starta igång en rehabiliteringsutredning så tidigt som möjligt och gör avstamp i ett rehab-samtal
  • Sätt mål, följ upp och dokumentera
  • Vid eventuell arbetsanpassning – tidsätt och följ upp!
  • Håll tät dialog med din medarbetare, sjukvård, försäkringskassa, rehabsamordnare och fackliga parter etc.

Hoppas att tipsen hjälper och tveka inte att ta kontakt med oss – Vi är erat stöd genom rehab-processen.

Dela inlägget på Linkedin

Rekommenderade inlägg